V Festiwal im. Piotra Janowskiego

28. 08. 2021 r. w Muzeum im. ks. dr. W. Łęgi wystąpi niezwykła skrzypaczka z Norwegii Alma Serafin Kraggerud. Przy fortepianie towarzyszyć jej będzie Joanna Maklakiewicz.
Zapraszamy na wyjątkowy koncert „Skrzypce Piotra Janowskiego”
Program:
Johan Svendsen – Romans
Eugène Ysaÿe – Sonata Ballada na skrzypce solo
Henryk Wieniawski – Romans z Koncertu d-moll op. 22
César Franck – Sonata A-dur na skrzypce i fortepian
ALMA SERAFIN KRAGGERUD
Alma Serafin Kraggerud urodzona w 2006 roku rozpoczęła naukę gry na skrzypcach w wieku 5 lat. Jej pierwszymi nauczycielami byli Sigyn Fossnes, Alf Richard Kraggerud i Soon-Mi Chung.
Mając 9 lat wystąpiła jako solistka z norweską radiową orkiestrą na specjalnym koncercie dla rodzin królewskich Norwegii, Szwecji i Danii.
Później występowała jako solistka z wieloma orkiestrami m.in. Stavanger Symphony Orchestra, Artic Philharmonic i Forsvarets Stabsmusikkorps.Brała udział w festiwalu – «Oslo Chamber Music Festival», «Halvorsens Musikkfest» i «Valdres Sommersymfoni Festival».
Zdobyła trzy pierwsze nagrody w różnych konkursach muzycznych w Norwegii, także drugą nagrodę na konkursie « Young Talent International Violin Competition» w Tallinnie.
Brała udział w klasach mistrzowskich Dory Schwarzberg, Robina Wilson i Vilde Frang.
Obecnie została zaproszona do udziału w koncertach jako solistka i kameralistyka gdzie będzie występowała z Clarą Hammond i Henningiem Kraggerud.
Również Oslo Filharmonia zaprosiła ją do współpracy w tym sezonie.
Alma Serafin Kraggerud wystąpiła jako solistka razem z Clarą Shen, Stephanem Barratt Due i Cathariną Chen oraz jako kameralistyka m. in. z Christianem Li, Ludvigiem Gudim, Danielem Thorell, Natallią Papova.
Otrzymała nagrodę «Ånun Lund Rej» za swoją indywidualność i kreatywność w grze na skrzypcach i w kompozycji.
Szwedzkie Towarzystwo Kvast, które promuje kobiety kompozytorki wyróżniło jej kompozycję która zyskała dużą popularność w mediach społecznościowych.
Alma ma zaszczyt i wielką radość grania na pięknym instrumencie Guarnerii na którym koncertował Piotr Janowski.
JOANNA MAKLAKIEWICZ
doktor habilitowany sztuk muzycznych, pianistka, kameralistka, absolwentka Akademii Muzycznej imienia Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Alicji Palety-Bugaj i klasie kameralistyki prof. Krystyny Borucińskiej oraz Liceum imienia Gnessinych w Moskwie w klasie fortepianu Władimira Boczkariowa. Ukończyłą studia podyplomowe interpretacji muzyki współczesnej u prof. Szabolca Esztenyi.
Profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, kierownik pracowni kameralistyki fortepianowej UMFC, założycielka i dyrektor artystyczny Fundacji im. Piotra Janowskiego. Nagrodzona odznaką honorową „Zasłużony dla Warszawy”.
Koncertowała jako solistka i kameralistka w wielu krajach Europy, Japonii, RPA, Arabii Saudyjskiej i USA. Współpracowała ze śpiewakami: m.in. z Olgą Pasiecznik, Małgorzatą Pańko, Anną Mikołajczyk, Junko Suga, Moniką Świostek, Bogumiłą Dziel-Wawrowską, Krzysztofem Szumańskim, z instrumentalistami Piotrem Janowskim, Konstantym Andrzejem Kulką, Adamem Korniszewskim, Stefanem Kamasą, Markiem Bugajskim, Magdaleną Szczepanowską, Marią Pomianowską, Andrzejem Wróblem, dyrygentami: Michałem Klauzą, Maciejem Żółtowskim, Conradem von Alphen.
Dokonała pierwszej rejestracji dzieł Edwarda Wolffa (płyta CD „W kręgu Wieniawskiego, Edward Wolff” – Towarzystwo im. Henryka Wieniawskiego, Polskie Radio. Program Drugi, Fundacja im. Piotra Janowskiego – 2014 rok) oraz płyty CD „Saga Rodu. Pieśni braci Franciszka, Jana i Tadeusza Maklakiewiczów – 2020 rok). Dokonywała także nagrań muzyki współczesnej, prawykonując utwory m.in. Joanny Bruzdowicz, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Ewy Serafin (Norwegia), Mitsuru Asaka (Japonia), Aleksandra Kościowa. Z orkiestrą Filharmonii Narodowej nagrała „Echoes of Time and the River” George’a Crumba (Bridge Records, 2002).
Nagrywała dla Polskiego Radia, Norweskiego Radia NRK, Rosyjskiego Radia i Telewizji.
Studenci jej klasy kameralnej zdobywali wyróżnienia i nagrody na krajowych i międzynarodowych konkursach kameralnych (Krzysztof Tokarski, Aleksandra Soboń, Marcin Pękala). Prowadziła kursy muzyczne w Polsce, Norwegii, Litwie, Ukrainie, Estonii i Szwajcarii. W Japonii współpracowała z „Yamaha School of Music” (2000-2008) prowadząc kursy pianistyczne w wielu miastach w centralnej i północnej Japonii.
W ramach obchodów Roku Chopinowskiego 2010 prowadziła roczne międzynarodowe warsztaty chopinowskie „Chopin for blind” dla niewidomych pianistów z całego świata.
Była konsultantem muzycznym Andrzeja Żuławskiego przy wystawianiu opery Stanisława Moniuszki „Straszny Dwór” w Teatrze Wielkim, Opera Narodowa w Warszawie; nagrywała muzykę do filmu Dariusza Pawelca o Macieju Słomczyńskim „Drugi po Boy’u”, do filmu Kingi Dębskiej „Male radosti” oraz do filmu Waldemara Dzikiego „Salwarus”.
Jest dyrektorem artystycznym m.in.: „Festiwalu imienia Piotra Janowskiego”, który rokrocznie odbywa się w Grudziądzu, festiwalu „Paderewski. 3 x 100” organizowanym z Teatrem Ateneum, Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Muzeum Narodowym. Muzeum Wnętrz, festiwalu „W Willi Pod Zwariowaną Gwiazdą” w historycznej willi Państwa Żabińskich w warszawskim zoo.
Uczestniczyła w wielu międzynarodowych konferencjach, włączając konferencję „Oxford Roundtable” w Oksfordzie w 2013 roku oraz sympozjum muzykologiczne „ Muzykal’nyje Poloniki v bibliotekach i Archivach Moskvy” w Moskwie w 2016 roku.
Zajmując się spuścizną po Rodzie Maklakiewiczów oraz swoim ś. p. mężu, wybitnym skrzypku Piotrze Janowskim jest autorem tekstów naukowych poświęconym ich twórczości.

Od pierwszej edycji Festiwalu im. Piotra Janowskiego niezwykle ważną rolę odgrywają (nomem omen) artyści pochodzący z terenów województwa kujawsko-pomorskiego.
Wszak sam Piotr Janowski drogę na szczyty rozpoczął w Grudziądzu i Bydgoszczy. Nie on jeden.
Zapraszamy w niedzielę 29. 08. 2021 r. na koncert niezwykły: harmonia duetu na cztery ręce i fortepianu.
Pianoduo Artists tworzą znakomite pianistki z Bydgoszczy Marzena Buchwald oraz Joanna Derenda-Łukasik, a program wykonają na specjalnie sprowadzonym z Pałacu w Ostromecku fortepianie Krall§Seidler, który należał kiedyś do kompozytora Zygmunta Noskowskiego.
PROGRAM
J. S. Bach/Ch. Gounod – Méditation „Ave Maria”
F. Chopin w aranż. A. Horna – Walc a-moll op. 34 nr 2
Z. Noskowski – Suita polska op. 28, części:
Polonez
Kujawiak
Mazur
Kujawiak
Oberek
Kujawiak
Polonez
⁕⁕⁕
S. Rachmaninow – Romans
Z. Noskowski – Cantique et Kolomyjka op. 33 nr 1
Z. Noskowski – Danse rustique op. 33 nr 8
Z. Noskowski – Chanson op. 33 nr 2
Z. Noskowski – Krakowiak op. 7 nr 1
Z. Noskowski – Krakowiak op. 7 nr 3
Z. Noskowski – Fantazja góralska op. 17
JOANNA DERENDA-ŁUKASIK
Pianistka. Członkini duetu fortepianowego – „Pianoduo Artists”. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (2006) w klasie fortepianu prof. Jerzego Godziszewskiego. W 2020 roku pod kierunkiem prof. dr hab. Joanny Maklakiewicz uzyskała stopień doktora sztuki nadany przez Radę Dyscypliny Artystycznej UMFC w Warszawie.
Za swoją działalność artystyczną została nagrodzona: Odznaką Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2014), Nagrodą Indywidualną I stopnia Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej za szczególny wkład w edukację artystyczną w Polsce (2020), Medalem Henryka Sienkiewicza, Patrona X Kongresu Stowarzyszeń Regionalnych (2014), Laurami I-IX Bydgoskich Koncertów z Różą (2010-2019), Nagrodą Burmistrza Miasta i Gminy Solec Kujawski (2017), Nagrodami Prezydenta Miasta Bydgoszczy (2017, 2018), Stypendiami Artystycznymi Prezydenta Miasta Bydgoszczy (2018, 2019).
Swoje umiejętności pianistyczne i kameralne kształciła podczas kursów mistrzowskich
m. in.: u prof. Andrzeja Jasińskiego, prof. Ewy Pobłockiej, prof. Guido Scano, prof. Mirosława Herbowskiego, prof. Andrzeja Tatarskiego, prof. Waldemara Wojtala, prof. Jerzego Marchwińskiego. Wielokrotne uczestniczyła w Międzynarodowych Konkursach Pianistycznych, m.in.:„Città di Cantù” Concorso Internazionale per Pianoforte e Orchestra (2005), Adriatic Music Competition Ancona (2003) we Włoszech. W 2008 roku, wraz ze śpiewakiem reprezentowała w duecie (jedyni polscy muzycy) Polskę podczas Fourth China International Vocal Competition w Ningbo w Chinach. W 2014 roku otrzymała dyplom laureata podczas II International Master Competition for Music Teachers w Warszawie (2014) w kategorii E – kameralistyka wokalna (wyróżnienie). W 2018 roku w VI International Music Master Competition w Warszawie w duecie fortepianowym z Marzeną Buchwald otrzymała II NAGRODĘ i NAGRODĘ SPECJALNĄ – rekomendacja Instytutu Muzyki i Tańca w Warszawie za najlepsze wykonanie utworów polskich.
Współpracuje z wieloma zespołami, muzykami oraz instytucjami kulturalnymi regionu kujawsko-pomorskiego, m. in. Filharmonią Pomorską, Operą Nova, Towarzystwem Miłośników Miasta Bydgoszczy, Towarzystwem Mozartowskim w Bydgoszczy. Od wielu lat wspiera jako pianistka wysokiej jakości wydarzenia artystyczne i kulturalne w Bydgoszczy i w regionie, zwiększając tym samym świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego wśród odbiorców muzyki klasycznej. Koordynuje projekty artystyczne takie jak: Międzynarodowy Konkurs Młodych Pianistów „Arthur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy, Bydgoskie Odsłony Baroku w 330. rocznicę urodzin Bacha, Händla i Scarlattiego (2015), 90 Lat Szkolnictwa Artystycznego w Bydgoszczy jako źródło rozwoju kultury muzycznej w regionie kujawsko-pomorskim (2015), „Młodzi na START” (2017). Od 2016 roku aktywnie działa w zainaugurowanym przez prof. Jerzego Marchwińskiego Centrum Kształcenia i Promocji „Muzyczne Partnerstwo” w Bydgoszczy.
Dyskografia to nagrane trzy płyty: „Roman Maciejewski – dwa fortepian” (pierwsze, jedyne na świecie nagranie utworów „Pianoduo concertante”, „Negro spirituals” po uwzględnieniu ostatnich korekt kompozytora z 1989 roku, wyd. Pianoduo Artists, 2019, partner firma YAMAHA), „Zygmunt Noskowski kameralnie na cztery ręce” (wyd. Pianoduo Artists, 2018, Pałac w Ostromecku, na zabytkowym fortepianie Zygmunta Noskowskiego, utwory na 4 ręce – pierwsze w historii nagrania dzieł „Suita Polska” oraz „Fantazja góralska” na fortepianie kompozytora), „Arcydzieła Świata Dźwięków” (wyd. Pianoduo Artists, 2020, Pałac w Ostromecku, na zabytkowym fortepianie, utwory na 4 ręce Zygmunta Noskowskiego, Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszko i solo Fryderyka Chopina).
Współpracuje z Centrum Edukacji Artystycznej jako szkoleniowiec w zakresie metodyki gry na fortepianie. W latach 2013-2016 wykładała podczas międzynarodowych i ogólnopolskich Kursów Muzycznych w klasie gry na fortepianie w Kielcach oraz Nowym Sączu. W 2018 i 2020 roku uczestniczyła w Międzynarodowych Konferencjach EMCY dla europejskich członków międzynarodowych i narodowych konkursów młodych muzyków w Luksemburgu.
MARZENA BUCHWALD
Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina I i II st. w Opolu
w klasie fortepianu mgr Celiny Hellerowej, Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego
w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. Wiesławy Ronowskiej, Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie klawesynu prof. Bogumiły Gizbert-Studnickiej. Zainteresowania muzyką zespołową zawiodły pianistkę na Studia Podyplomowe w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w zakresie kameralistyki fortepianowej w klasie prof. Barbary Halskiej. W roku 2020 pianistka uzyskała stopień doktora sztuki nadany przez Radę Dyscypliny Artystycznej UMFC w Warszawie.
Jako klawesynistka i pianistka wielokrotnie uczestniczyła w międzynarodowych
i krajowych kursach muzyki fortepianowej, klawesynowej i kameralnej w Polsce, Niemczech, Francji, Holandii, Wielkiej Brytanii i Belgii. Pracowała pod kierunkiem wybitnych pedagogów: Konrada Richtera, Eberhardta Feltza, Wolfganga Boettchera, Nicholasa Parle’a, Huquette Dreyfus, Paula Badury-Skody, Jacquesa Ogga, Iltona Wjuniskiego, Colina Tilney’a, Andreasa Staiera, prof. Marii Szwajger-Kułakowskiej, prof. Mai Nosowskiej-Pasławskiej, prof. Barbary Halskiej i prof. Jerzego Marchwińskiego, jako klawesynistka brała udział w międzynarodowych konkursach w Lipsku, Brugge i Paryżu, otrzymała stypendia takich instytucji kulturalnych jak: belgijskiej fundacji Musica, Académie Musicale de Villecroze, Conservatorium van Amsterdam, Dartinghton International Summer School of Music, Ministerstwa Kultury i Sztuki. W 2019 roku dwukrotnie otrzymała Stypendium Artystyczne Prezydenta Miasta Bydgoszczy, dzięki któremu zrealizowała Projekt „Zygmunt Noskowski kameralnie” (2019) i „Arcydzieła Świata Dźwięków” (2020). Płyty zawierają utwory na cztery ręce Zygmunta Noskowskiego po raz pierwszy zarejestrowane na XIX-wiecznym fortepianie kompozytora, Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina w aranżacji Augusta Horna. W 2019 roku pianistka dokonała także nagrania dzieł na dwa fortepiany Romana Maciejewskiego „Pianoduo concertante” oraz „Negro spirituals”.
Dzieląc swoją pasję muzyczną między dwa instrumenty, klawesyn i fortepian, występowała na wielu festiwalach muzycznych w Polsce, Szwajcarii, Francji, a także wraz ze skrzypaczką, dr hab. Katarzyną Bąkowską i wiolonczelistką, dr Anną Sawicką występowała w Nord Shores Center for Performing Arts (Chicago – USA), a także w Indiana University School of Music w Bloomington (USA), wykonując muzykę solową i kameralną polskiego baroku na klawesynie.
Za swoją działalność pedagogiczną i artystyczną w roku 2005 została wyróżniona przez Ministra Kultury Rzeczpospolitej Polskiej odznaką „Zasłużony Działacz Kultury”, otrzymała Laury Bydgoskich Koncertów z Różą (2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019). W 2018 roku w „VI International Music Master Competition” w Warszawie w duecie fortepianowym z Joanną Derendą-Łukasik otrzymała II nagrodę i nagrodę specjalną – rekomendacja Instytutu Muzyki i Tańca w Warszawie za najlepsze wykonanie utworów polskich.
Pianistka-klawesynistka popularyzuje muzykę dawną, solową i zespołową, wykonywaną na klawesynie, a także przeznaczoną na różnorodne składy instrumentalne i instrumentalno-wokalne,
jak również z udziałem fortepianu (duet fortepianowy – utwory na 4 ręce i 2 fortepiany). Od wielu lat należy do czynnych członków Towarzystwa Mozartowskiego w Bydgoszczy i Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy.